Google Confidential and Proprietary
Google Confidential and Proprietary
La oss begynne med en liten quiz
2
Antall søk for ”Norway”, ”Noruega”, ”Norwegen” etc på Google
i hvert enkelt land i Oktober 2009?
Norugea: 246 000
Norvège: 80 000
Norwegen: 1 000 000
Norway: 1 500 000
Norwegia: 210 000
Norge: 550 000
Norge: 1 500 000
Norge: 246 000
Total: 5 332 000
Google Confidential and Proprietary 3
Hva finner de når de søker ? http://www.youtube.com/watch?v=ebqdwQzmSHM
http://www.youtube.com/watch?v=oJ1jIcJVu_4&feature=related
Google Confidential and Proprietary
Agenda...
Google Confidential and Proprietary
Google Norge
5
Google Confidential and Proprietary
Linker bruker
til ALL relevant informasjon
Linker markedsfører
til ALL informasjon bruker
søker etter
Google linker brukere og markedsførere…
Google Confidential and Proprietary
Google I dag
Mest populære søkemotor i verden (30+ milliarder
sider)
Ca. 70% av alle søk globalt
Mer enn 20.000 ansatte
180 + land , 100 språk
Mer enn 30 kontorer globalt, hovedkvarter i
Mountain View, California
“Most Intelligent Agent on the Internet”
Google Confidential and Proprietary
Google Norge Direkte Salg Organisasjon
Google Confidential and Proprietary
Internett verktøyInnholdsnettverkSøk
Via Fire Kanaler…
Offline
1
2
Kilde: *TNS Gallup – Gallup Interbuss 2007
**Norway Retail Products Survey, April 2007. Media-Screen (N=600)
98% av befolkningen har kjennskap til søkemotoren Google*
Google er ansett som viktigere i en avgjørelse enn noen annen søkemotor**
Google Confidential and Proprietary
Google mener at:
Annonsering bør være både være målbar og mulig å optimalisere.
Du skal bare betale når du får resultater.
Annonsering bør være fleksibel. Du bør kunne starte, stoppe, eller
avlyse mediakjøpet når du selv ønsker det.
Kommunikasjon bør baseres på ALLE varene og tjenestene du
selger, ikke bare de største og viktigste.
1
2
3
4
Google Confidential and Proprietary
Utviklingen Internett
11
Google Confidential and Proprietary
Utendørs Print Radio TV Online bannere Betalt søk Kontekstuelt på nett Blogger
Fra generell “push” til personlig “pull”
Markedsføring i endring
Nå de som aktivt søker etter det du kan tilby
Mer bredde og relevans
© Google Confidential and Proprietary
Google Confidential and Proprietary
Forandringene skjer fort !
14
Google Confidential and Proprietary 15
Google Confidential and Proprietary
UtviklingenNoen tall innenfor turistnæringen
16
Google Confidential and Proprietary 17Source: http://www.standby.dk/news/20848
59% vekst i norsk flytrafikk i perioden 2003 - 2009
I løpet av seks år er utenlandske flyreiser til og fra Norge økte med 59%. Samtidig
har utenlandske ferier med fly til Norge doblet.
Internasjonal trafikk til norske flyplasser
Gardermoen er klart landets største flyplass selv når det gjelder internasjonal trafikk.
Med 2,7 millioner passasjerer til og fra utlandet i første tredjedel av 2009, står
flyplassen for 66% av trafikken. Blant Avinors flyplasser er Stavanger og Bergen som
følger med 9% og 8% av utenlandsreiser, mens Sandefjord Lufthavn Torp har 10%
av internasjonal trafikk.
Antall turister med fly har også økt betydelig.
Det var 435.000 utlendinger i første tredjedel av 2009, mot 210.000 i første tredjedel
av 2003. Veksten i trafikken mellom Norge og utlandet de siste årene har vært
spesielt høy på fritidsmarkedet..
Google Confidential and Proprietary
Noen tall .......
• Ved 78% av alle reisetransaksjoner har det skjedd et søk
• 65% av de spurte hadde booket en reise offline etter å ha gjort
research online
• 39% av “online shoppers” har ikke bestemt seg seg for destinasjon
når de starter å søke* - viktighet av generiske søkefraser
• Folk bruker lenger tid på å orientere seg enn tidligere, men selve
bestillingen skjer nærmere avreise
• Undersøkelse av reise starter i snitt 18.1 uker før bestilling
18Kilde: Travelers Road to Decision - Google/OTX Study, http://www.mediapost.com/publications/?fa=Articles.showArticle&art_aid=110204
*Kilde: Compete
Google Confidential and Proprietary
UtviklingenNye prioriteringer og muligheter innenfor salg og markedsføring
19
Google Confidential and Proprietary
Nye prioriteringer for å oppnå salg and marketing suksess
1 Pass på at de finner deg: tilstedeværelse
2 Følg forbrukeren til de oppfyller ønsket målsetning
3 Integrer on- og offline markedsaktiviteter
Google Confidential and Proprietary
Pass på at de finner deg: tilstedeværelse
Google Confidential and Proprietary
26%
30%
35%
37%
39%
39%
44%
52%
53%
54%
57%
65%
88%
I plan to stay closer to home next year than I did this year
Financially, I am not optimistic about traveling much in the next year
I plan on spending less on leisure travel in 2009 because of economy
Next year, I'll “wait and see” rather than book in advance
Next year, I will only travel if I can find a good deal
Next year, I plan to take more “mini-vacations” than longer vacations
I would prefer to spend my money on travel over material things
I would like to stay at an upscale/luxury hotel if the price is right
I plan to look for lower cost hotels for my leisure travel next year
Search engines will be my go-to sources for travel ideas/information
I plan to shop around more before booking because of economy
I rely on Internet for travel more than in past
Internet has made booking travel easier
Internett & søk blir viktigere og viktigere for kundene
How much do you agree with each statement?(% “strongly agree” or “agree” on a 5-point scale, n=881 consumers using Internet to research travel)
Source: Google & Compete, Travel Shopping in Today’s Economy, January 2009
Google Confidential and Proprietary
Reiseplanlegging og -bestilling er blant de vanligste aktivitetene på nett
Google Confidential and Proprietary
Online bruk har en tydelig effekt på valg !
24
Google Confidential and Proprietary
Online er nøkkelen for å finne informasjon om produkter
38 %
50 %
56 %
57 %
57 %
58 %
58 %
59 %
61 %
72 %
76 %
Content provided by ISP
Sales people in shops
Retailer Websites
Expert website reviews
Customer website reviews
Product information in shops
Newspapers/magazines
Websites of well known brands
Price comparison websites
Personal recommendations
Search engines
25Source: Mediascope Europe EIAA 2008
Google Confidential and Proprietary
0
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
Index Travel
Index Cruises and Charters
Trafikkutvikling: Reise og Charter
Kilde: Google Internt. Fremtidige resultater kan avvike fra dette. Til bruk som veiledende guide.
Google Confidential and Proprietary
Insights for search
Google Confidential and Proprietary
Insight for search
Google Confidential and Proprietary
Søkefrase Antall søk Juli 2009 (verdensbasis)
Cruises Norway 14,800
Cruise Norway 27,100
Cruises to Norway 3,600
29
Antall søk gjort på Cruise
Google Confidential and Proprietary
Det søkes på pensjon
Google Confidential and Proprietary 31
Social media & its effect on search
Google Confidential and Proprietary
Molde Fjordstue
A hotel in the city center?
Disse kan hjelpe deg
www.io.no/Turist/Oslo
Google Confidential and Proprietary
Google Confidential and Proprietary
Google Confidential and Proprietary
Et søk etter Norge i Tyskland
Google Confidential and Proprietary
Google Confidential and Proprietary
Europa byr på store muligheter
• 48 land med 400 millioner internett brukere
• 409 millioner reiser i 2008 KUN 15% av dem
business
• 50% av de som reiser bruker internett til å
orientere seg
• 74% av alle søk i Europa skjer på Google
Google Confidential and Proprietary
Europe er verdens største online marked
European Online Travel Market(Internet Sales, bn EUR)
0
10
20
30
40
50
60
70
0
40
80
120
160
200
240
280
Offline
Travel
Online
Travel
Source: Centre for Regional and Tourism Research (DK)
• Det europeiske reiselivs markedet er
verdt €250 bn i 2009 – verdens største
regionale reiselivs marked i form av
brutto bookninger.
• Online er drivkraften – estimert prognose
€ 65 milliarder i omsetning i 2009 (25%
av total) - offline markedet krymper
• UK står for 30% av det Europeiske
online reise marked, med Tyskland som
nr 2 med 18% etterfulgt av Frankrike,
Italia, Spania og Holland.
Online travel
sales
Offline travel
sales
Google Confidential and Proprietary
Europeiske reisemarkedet per sektor
39
Google Confidential and Proprietary
Online vs Offline 2008 - Handlemønster på nett i Europa
40
Google Confidential and Proprietary 41
Følg forbrukeren til de oppfyller ønsket målsetning
Google Confidential and Proprietary 42
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
1 3 5 7 9
11
13
15
17
19
21
23
25
27
29
31
33
35
37
39
41
43
45
47
49
>50
Følg forbrukeren til de handler
Antall søk før de begår et
kjøp
12 søk på reise
Det tok 29 dager
Besøkte 22 sites
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11-20 21-30 31-40 41-50 >50
Antall søk
Google Confidential and Proprietary 43
Holiday in the sun
0 5 338 13 21 29
sø
kB
esø
k HolidayRentals
Hotels.com
TripAdvisor
TUI
Expedia
First Choice
First Choice
Tui
TUI
TripAdvisors
TUI
AirTours
First Choice
TUI
AirTours
First Choice
Thomas CookTravelRepublic
Thomas Cook
Teletext Holidays
HolidayWatchdog
AirTours
First Choice
Olympic Holidays
TUI ebookers
First Choice
Thomas Cook
Cyprus holidays
Holidays in the Sun
PALM BEACH HOTEL
LARNACA CYPRUS
Europe Holidays
Spain Holidays Cheap Flights Cyprus
Cyprus Holidays
BEAU RIVAGE
HOTEL CYPRUS
Cyprus Hotels Thomson
Holidays
Fra “holiday in the sun” til First Choice i løpet av 33 dager
Google Confidential and Proprietary
Integrer offline og online aktiviteter
44
Google Confidential and Proprietary 45
Sammenhengen mellom medier ?
Source: emarketer January 2007
Forskning viser at 25%–30% av alt mediekonsum skjer på flere medier samtidig
33%36%
60%
70%
Read the Newspaper Read Magazines Listen to the Radio Watch TV
Offline mediebruk blant voksne mens de er på nett(% av total tid på nett)
WiFi
betyr laptop
på fanget
foran TV’en !
Google Confidential and Proprietary 46
Integrer offline og online annonsering
• 67% av alle søk kommer som et
resultat av informasjon / reklame i offline
kanaler
• 39% av online søkere som er påvirket
av offline kanaler ender opp med å gjøre
et kjøp.
Source: iProspect Offline Channel Influence on Online Search Behaviour Study, Aug 2007
Google Confidential and Proprietary
Søk i praksis
47
Google Confidential and Proprietary
Google byr på mange muligheter!
Adwords
• Google Søk
• Google’s søke
nettverk
Google Network
sites
• Placement targeting
• Contextual ads
• Earth
• Maps
• Video
• Mobile
• Analytics
• Etc…
Google sørger for direkte kommunikasjon
med et publikum som søker etter produkter
/ opplevelser dere kan tilby
Betalt
annonseringGratis
Google Confidential and Proprietary
Google AdWords Annonsering
Organiske resultater
Betalte resultat
Google Confidential and Proprietary
Hvordan bestemmes plasseringen?
50
MaxCPC
QualityScoreX
Annonseplassering avgjøres av hvor mye man har bydd og annonsens relevans mht søkefrasen
(Quality Score)
Google Confidential and Proprietary
Relevans verdsettes ved Quality Score
Relevante kvalitetsannonser får en bonus i auksjonen
Bonusen kvantifiseres gjennom Quality Score
• CTR:
Hvor mange brukere klikker på annonsen din i %?
QualityScore
• Annonsetekst relevans:
Hvor relevant er teksten din til søkefrasen?
• Relevans mht landingsside
Handler nettsiden din om det samme som annonsen?
• Andre faktorer
Google Confidential and Proprietary
Kr. 2.00 x 2% = 4
Kr. 1.00 x 5% = 5
• Kost per klikk x QS = Plassering
Hjelp til turister
På jakt etter opplevelser i Oslo?
Disse kan hjelpe deg
www.io.no/Turist/Oslo
visitnorway
Alt du trenger å vite om Norge på
Norges offisielle reiseguide.
www.visitnorway.com/no
Hvordan bestemmes plasseringen?
Google Confidential and Proprietary
Kr. 2.00 x 2% = 4
Kr. 1.00 x 5% = 5
• Kost per klikk x QS = plassering Sponsored Links
visitnorwayAlt du trenger å vite om Norge på
Norges offisielle reiseguide
www.visitnorway.com/no
Hjelp til turisterPå jakt etter opplevelser i Oslo?
Disse kan hjelpe deg
www.io.no/Turist/Oslo
Hjelp til turister
På jakt etter opplevelser i Oslo?
Disse kan hjelpe deg
www.io.no/Turist/Oslo
visitnorway
Alt du trenger å vite om Norge på
Norges offisielle reiseguide.
www.visitnorway.com/no
Hvordan bestemmes plasseringen?
Google Confidential and Proprietary 54Source: Enquiro Search Solutions, Inc., July 2007.
Det øverste resultatene får mest oppmerksomhet
Google Confidential and Proprietary
80%
Søkeadferd!
55
44%
…av alle klikk skjer på topp 3 plassering
… av alle søk har mer enn 3 ord
25% … av alle søk har ikke vært gjort de
siste 90 dager
Source: Google internal data. Data for first two points for April 2009
93% … gjør heller et nytt søk enn å gå til side 2
Google Confidential and Proprietary
Opprette kontoStruktur
56
Google Confidential and Proprietary 57
Kontostruktur
Konto
Kampanje
-
Annonse-
gruppe
Annonse-
gruppe
Annonse-
gruppe
Tekst Tekst Tekst
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
•Konto budsjett
•Daglig budsjett
•CPC–søkeord
•CPC–gruppe
Google Confidential and Proprietary 58
Kontostruktur
Fjord Norway
UK
-Bicycling Hiking Fjords
Tekst Tekst Tekst
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
Søkeord
•Konto budsjett
•Daglig budsjett
•CPC–søkeord
•CPC–gruppe
Google Confidential and Proprietary 59
Geografisk Segmentering
Annonsør:
Velger selv hvilke land/områder de
ønsker å målrette seg mot
Det er svært enkelt å rette seg mot
utenlandske turister.
Brukere:
Søker på hvilken som helst
søkemotor i verden.
Søker på enten lokale eller
internasjonale Google-domener (.no,
.com, .se etc) med hvilket som helst
språk.
Søkerne blir gjenkjent på IP-adresse
Google Confidential and Proprietary
Segmentering på landsnivå
60
Google Confidential and Proprietary
Fylke
61
Google Confidential and Proprietary
Selvvalgt
62
Google Confidential and Proprietary
Seminar